Thursday, August 14, 2008

عـلى جـدران الـمـعـتـقـل

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بداية ً.. أعتذر عن طول الغياب بسبب تلك الإمتحانات التي اختلست منها بعض الوقت لأكتب اليكم
وثانيا ً .. أشكر كل من زار المدونة في فترة غيابي الطويله قام بالتعليق أم لم يقم
وأخص منهم كل من سأل عن أحوالي وتمنى أن يقرأ الجديد وطالبني بالكتابة من خلال تعليقات " عانديني "
♥ ♥ ♥ لكم مني كل الحب ♥ ♥ ♥

قصيدة اليوم على غير المعتاد .. سواء في الموضوع أو في طول القصيده أو في شكلها المكتوب

أتترككم معها ولا أطلب منكم سوى الدعاء في الفترة القادمة .. بأن ننهى الإمتحانات على خير




عـلـى جـدران المـعـتـقـل

قد قالها ..
والسوط يعلو كفـَّهُ
"هذا جزاءٌ للذي ينساني "
وأتى بزهو ٍ ..
بافتخار ٍ مضجر ٍ
وكأنـَّهُ .. هامان كل زمان ِ
قد راح يهذي قائلا ً
هذا أنا ..
سأذيقكم نارا ً بلا نيران ِ
وستركعون
وتنتهون على يَـدِيْ
فأقصـُّكم قِصصا ً ..
على الجدران ِ
فرددتُ هذا القولَ
"لا .. لن ننتهي"
فاخسأ .. أيا عبدا ً
لطاغ ٍ فاني
أتظن حقا ً بعد قولك
أننا سنعيد عهد الصبر
والكتمان ِ
ونظل نبكي خاضعين
وكفـُّـنا
يأتيه يوما ً
رأسُـنا .. ليعاني
اعلم بأنـَّا ..
لن نخاف وننحني
مهما اعترتنا .. غضبة ُ السجان ِ
فأجابني بالسوط
"لا" .. فستنحني
وترى الهوان َ
مصورٌ ببناني
لا لست سجانا ً
أنا .. مَـلـَكٌ
أتى ليطهر الدنيا
من العصيان ِ
ليكفَّ أصواتا ً علت
في حلقها
ليبيد من قد يشتكي..
سلطاني
ليزيل ظلما ً .. قد يضايق سيدي
حتى ينام بهدأة ٍ
وأمان ِ
فضحكت في ألم ٍ
وقلت بحسرة ٍ ..
"هذي نهاية ُ من أتى أوطاني"
إما حياة كالبعير ِ
وبعدها ..
بالموت تأتي قسوة ُ الحرمان ِ
أو أن يكون ذوي العقول ِ ..
مـُـصاحبا ً
فيعيش في زنزانة ٍ
بهوان ِ
فاغتاظ من قولي
وأقسم أنـَّهُ .. بيديه ِ
سوف يَعـُـدُّ لي أكفاني
ووجدتني
من كاحليَّ .. معلـَّقا ً
فأبت دموعي أن ترى ..
أجفاني
وانهال ضربا ً
كي يفوز بصرختي
لكن قلبي ..
راسخ البنيان ِ
في كل حين ٍ ..
يلتقيني سوطـُه ُ
ألقاه ُ.. يصرخ
من أسى أحزاني
"يكفيك ضربا ً بي
فإني لا أرى إلا ..
قويا ً .. زاد من أشجاني"
عجبا ً !!؟؟
يقول السوط .. هذا يـُكتفى
وكأنني للسوط ..
سوط ثاني
كل السياط قد اكتوت
بجلادتي
وبكت دموعا ً
فيضها أبكاني
وبلحظة ٍ ..
قد غبت ُ عن وعيي
فإذ بي أرتئي .. أرضا ً
كما البستان ِ
فسألت من جاءوا لها ..
ما هذه ِ؟؟
قالوا :
قبورا ً من زمان ٍ فاني
كانت سجونا ً يوم كان
سكوتنا
حول الرقاب ِ ..
يدق كل لسان ِ
والآن صارت جنة ً
ضمت بها .. من قال "لا"
في وجه ذي الطغيان ِ
فسطرت من رؤياي
شعرا ً
للذي - يوما ً- سيأتي ..
يكتوي بمكاني
اعلم .. بأنك
ما أتيت إلى هنا .. إلا
لتبعث ثورة البركان ِ
فغدا ً سيعلو صوتنا
وسينجلي
ذاك الظلام ..
على سنا القضبان ِ
وغدا ً يفيق النائمون
فيهدموا
ما قد بَـنـَـتـْه ُ براثن
الشيطان ِ
فاصبر وكن سوطا ً
يعذب من طغى
..
حتى يعود الحق ..
في أوطاني



على أمل اللقاء ... أسألكم الدعاء

50 comments:

quiet_storm said...

اولا نورت بيتك من تانى ...العود محمود

طبعا لى الشرف انى اكون اول تعليق على الكلام الكبير والجميل ده

انت عارف رأيى فيها
واد ايه هى عجبانى جدا
انت بجد ابدعت فيها ....فى الاخر طلعت قصيده تحفه
:D :D :D

لا بجد رائعه من الروائع اللى انت كتبتهم
ان شاء الله مش تكون الاخيره

دعواتى بالتوفيق فى الامتحانات وحياتك كلها
وابقى طمنى عليك بقى على طول وانا جاهزه بالامانه فى اى وقت
:D ;;)
ربنا يكرمك يامحمود

Dr.Mohammed Gohary said...

يا حوووووووووده
انتا مبدع يابني

متسكتش علي نفسك

ربنا يوفقك

بدعيلك من قلبي ربنا يسترها معاك ومعايا

علي فكرة الفجر بيأذن
اللهم تقبل

عجبتني أوي الحته دي

فغدا ً سيعلو صوتنا
وسينجلي
ذاك الظلام ..
على سنا القضبان

لك خالص التحية يا حبيبي

semsema said...

عود أحمد دكتور محمود بعد الغيااااااااب الطويل ده
تصدق اني مصدقتش نفسي لما حنان بعتتلي اللينك بتاع المدونة لدرجة ان النت فصل بعدها وملحقتش تاني كومنت بعد ستورم
بجد ايه الروعة دي
تغيب تغيب وتطل علينا بالرائعة دي
فيها حتت كتييير عجبتني
وبجد احساسها عالي اوي
الظاهر ان الامتحانات مأثرة عالاخر
ربنا يوفقك في اللي جاي
دعوااااتك
تحياتي وتقديري

الآء said...

اولا عود احمد يا دكتور لللتدوين

ثانيا عودة قوية جدا اثبت موهبتك وتميز قلمك بكل جداره

ثالثا: القصيدة قمة في الروعه بجد علي رأي دكتور جوهري
انت ممتسكتش علي نفسك بجد

رابعا: ربنا يوفقك في الأمتحانات

وفي انتظار رائعه جديده

Little Angel said...

ياااااااااااااه يا شاعر سلمت يمينك وبارك الله موهبتك البراقة .. تحفة جديدة وفريدة .. احساس فوق الرائع من العزة والعنفوان وشموخ المبدا .. وخاصة وانت بتقول نهاية من ياتى لاوطانى .. وانك للسوط سوط ثان .. عجزت عن ايفاء حقك ..ارفع القبعة سيدى الموهوب .. تحياتى

N35 said...

اعزّك الرحمن يا محمود ولا حرمك قلمك .
يعجز اللسان احيانا عن وصف الجمال

ما هذه يا فارسنا ؟؟
وكأن بي بمعتقل ينطق من خلف قضبان السجن الحربي ، يأتي صوته من زمان ولّى أسأل الله ألا يرجعه !!

لم تدخل السجن بعد يا فتى ولم تذق مثل ما ذاق غيرك - فمن أين لك بمثل هذه المعاني !!

لم تجرِ يوما وخلفك جنود الأمن يدكون الأرض من حولك ..فكيف أحسست بنا ؟
دام قلمك مبدعًا

alguien soy yo said...

اذيك يا محمود يارب تكون تمام

القصيده بجد كويسه جدا انا حبتها على الرغم من انها عن احوالنا والهم والغباء اللى احنا فيه و حسيت انها زى القصه وانا بقرأها تصورتها قدامى
ربنا معاك وان شاء الله الامتحانات هاتعدى
سلام

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا said...

غير ان كلامك جميل واسلوبك حلو بس بيعجبني اهتمامك بالتشكيل

صناع المحلة الكبرى .. دواهم في غيدك said...

عودا أحمد يا حبي
بجد أنا كنت زهقت من شكل المدونه و هي زي ما هي كده

المهم
ما شاء الله أبداع جميل في التصوير و الأسلوب الحواري

عجبني جدا تصوير السوط في
يكفيك ضربا ً بي
فإني لا أرى إلا ..
قويا ً .. زاد من أشجاني"
عجبا ً !!؟؟
يقول السوط .. هذا يـُكتفى
وكأنني للسوط ..
سوط ثاني

بس في بعض الحاجات البسيطه كده

الوزن انكسر بوضوح جدا مرتين
المره الأولى في

لا لست سجانا ً
أنا .. مَـلـَكٌ
أتى ليطهر الدنيا
من العصيان ِ

و الثانيه في

وبلحظة ٍ ..
قد غبت ُ عن وعيي
فإذ بي أرتئي .. أرضا ً
كما البستان ِ

فكروني بميزان المبتدئين بصراحه

و في جزئيه تانيه مش عارف دي غلطة كي بورد و لا ايه

فاغتاظ من قولي
وأقسم أنـَّهُ .. بيديه ِ
سوف تـُعد لي أكفاني

المفروض أنك تقول بيديه سوف يعد
و ليست تعد
لانك قلت أنه
و الفعل يعد عائد على مذكر و ليس مؤنث

بس زي ما قلت طبعا الأسلوب جميل جدا

دمت بخير
شد حيلك

صناع المحلة الكبرى .. دواهم في غيدك said...

عذرا محمود
في أنا ملك الوزن مش مكسور
بس
ممكن تكتبها بطريقه أحسن من كده

لا لست سجانا انا..
ملك أتى ..
ليطهر الدنيا من العصييان.

كده طبعا أحسن بكتييير

أقوم أذاكر بقا
كفايه كده

۩۝۩ Dr. Flavio ۩۝۩ said...

quiet_storm

ربنا يخليكي يا حنان .. دايما كده رافعه روحي المعدنيه
بالنسبه للأمانه .. فانتي من نفسك لو لقيتيني غبت كتير تييجي وتجيبيها .. بس يا ترى هتوصل؟؟


********************************
Dr.Mohammed Gohary

مش هاسكت يا باشا .. بس قول لي انت بس أقول ايه ولا أعمل ايه؟

ربنا يوفقنا يا جوهري ونخلص


********************************

semsema

مصدقتيش ليه بس؟
القصيده دي مكتوبه من فتره بسيطه بس كانت خاضعه للتغيير وكن بفكر في فكرة نشرها .. بس ملهاش علاقه بالامتحانات خالص
الامتحانات دي جابتلي ديبرشن
ربنا يعديها على خير
بالتوفيق يا سمسمه


********************************


الآء

أولا : ميرسي على زوقك
ثانيا : احنا مش أد الكلام ده
ثالثا وأخيرا : نورتيني

GEHAD said...

عودا أحمدا دكتور محمود
تحياتي وتقديري لقلمك النابض
قصيدة رائعة
وصفا وحسا ومعنى وأدبا
أسلوبا و فكرا و صياغة
لقد عبرت عن الموضوع بكل دقة وروعة
وجسدت بكلماتك المنتقاة إحساسا راقيا
وبعثت بها روح المثابرة والصبر والأمل والقوة والتفاؤل والثقة
خالص تمنياتي لك بالتوفيق
ومن تميّز إلى تميّز بإذن الله

۩۝۩ Dr. Flavio ۩۝۩ said...

little angel

دائما ما أعجز عن الرد امام جمال كلماتك

ربنا يخليكي ويديم عليكي جمال الكلمات وصفاء الروح


********************************

Noor_eldeen35

كلنا ذلك يا دكتور حتى وإن كنا جلوساً في بيوتنا ننعم بالسكينة والهدوء

لا يتطلب الأمر المعايشه فمعظم الشعر مبني على خيال الشاعر وقدرته على بناء القصيده حتى وإن لم يعايشها فعلا

سعدت بمرورك


*******************************

alguien soy yo

شكرا على مرورك وكلماتك الرقيقة
أخبار النتيجه ايه؟ يارب تكوني بقيتي باش عاطله أد الدنيا
هههههههههههههههههههههه
بهزر أوعي تزعلي .. نورتي

*******************************

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا

أهلا بك في مدونتي المتواضعه
اخجلتم تواضعنا يافندم
أنا لا أشكل إلا الكلمات التي أرى أنها تحتاج ذلك كي يقرأها القارئ قراءة صحيحه
شرفت بمرورك .. تحياتي لك

۩۝۩ Dr. Flavio ۩۝۩ said...

! ! ! ! شاعر الحنين

أهلا بك يا صديقي العزيز لحوار الشعراء
أراها أول مرة ٍ تتكلم فيها عن الوزن .. على الرغم أني اعتدت صمتك الدائم في هذا الموضوع رغم تمكنك منه

أولا أشكر لك ثناءك على الموضوع والأسلوب

بالنسبة للأشياء البسيطه التي تحدثت عنها
""في جزئيه تانيه مش عارف دي غلطة كي بورد و لا ايه
فاغتاظ من قولي
وأقسم أنـَّهُ .. بيديه ِ
سوف تـُعد لي أكفاني""

آسف على ذاك الخطأ فقد كتبت وعدلت فيها كثيرا إلا أني نسيت هذه الكلمه
شـكـرا للتنبيه

نييجي بقه للعروض حبيبي

أختلف معك كل الإختلاف
البيت الأول كما ذكرت سالفا موزون جدا وصحيح عروضيا
لا لست سجانا أنا ملك أتى .. ليطهر الدنيا من العصيان

والبيت الثاني
وبلحظة ٍ قد غبت عن وعيي فإذ .. بي أرتئي أرضا ً كما البستان

هذا هو البيت يا درش بطريقة الشطرين
القصيده عموديه ولكني فضلت أن أكتبها بهذه الطريقة لأن هناك أبيات تتطلب ذلك

طبعا مش هاقول أد ايه كلمتك بتاعة وزن المبتدئين أصابتني بالذهول لسببين
أولهم انت عارف إن الوزن ده أنا بموت فيه ويستحيل أكسره
ثانيهم .. ليه في كتابة الشعر العمودي كالمرسل لخبطه للناس؟؟

الأساس في الشعر السماع وليس الكتابه

أدام الله قلمك ورأيك وأشعارك ... دعواتك يا شاعر الحنين


******************************

GEHAD

بماذا أستطيع الرد على تلك الكلمات التى تعبر عن شخص مثقف وذي لغة وحس رائعين

حقيقة .. تاهت مني الكلمات .. أشكرك كثيرا

أتمنى لك التوفيق وأتمنى أن تكفي عن قول دكتور محمود
سعدت كثيرا بمرورك ورأيك .. جزاك الله خيرا

صناع المحلة الكبرى .. دواهم في غيدك said...

طب يابني ماتكتب الكلام صح عشان يتقرا بثلاثه
و لا اييييييييييييييه؟؟
:)
حاول دايما تفصل الجمل لما تكتب عمودي عشان أنت لو قريتها زي مانت كاتبها أكيد يتكسر الوزن

بس لو قريتها زي مانت كاتبها في التعليق بتاعك هتتقري صح
فممكمن تفصل إذ في سطر لوحده مثلا

يعني ظبط كده وروق
:D
يلاااااا
سلاااااااااااااااااااام

۩۝۩ Dr. Flavio ۩۝۩ said...

أختلف معك يا درش للمره الثانيه

لو أنهيت السطر بكلمة .. (فإذ) .. هيبقي شكلها غريب جدا لأنها مرتبطه بما بعدها
(فإذ بي أرتئي ...)

عارف .. أنا كاتبها إلى حد كبير بالطريقة التي سألقيها بها ومش شايف أي لخبطه صراحة

لكن سيبك .. انت منورني يا درش وأنا هاحب القصيده دي لأنها خلتك تتكلم في العروض
سلام الله عليك

Simbawy said...

انت ايه حكايتك معايا يبني انت

طب انا كنت مجهز قصيدة جديدة عن (الحاكم) عشان زهقت ونفسي اروح غي داهيه

الاقيك سبقتني برضه وجريت شكل السجّان :D

يلا اهو نونس بعض :p

كعادتك يا محمود تبهرني بالفكرة والصياغة

كان عندي نفس الملاحظة اللي فاتت : فإذ بي

لكن رجعت ظبطت لما وضحت ..

ربنا يكون في عونك في امتحاناتك وامورك كلها .. ومعلش على التقصير لاني انا كمان مش بدخل كتير

كل الود يا غالي

semsema said...

د فلافيو
لعاشر مرة اقراها ربجد رائعة
اسمحلي بتعليق ثاني

يقول السوط هذا يكتفي
وكأنني للسوط سوط ثاني

عجبتني جدا وحساها اوي

وتري الهوان
مصور ببناني

ممكن حضرتك توضحلي قصدك من ان الهوان مصور بالبنان

تمنياتي بالتوفيق د فلافيو

صناع المحلة الكبرى .. دواهم في غيدك said...

و الله أنت زكي

يابني يا حبيبي
أنت لو قريتها زي مانت كاتبها كده .. ووقفت عالوقفات دي
هتقراها مكسوره
أراهنك
و أقراها كده وقولي

يلاااا

مدحت محمد said...

جميلة جدا قصيدتك

وميرسى اوى لزسارتك وتعليقك الجميل عندى

alguien soy yo said...

هازعل من ايه يا محمود عادى يا بنى
بخصوصو النتيجه بقى
لحد دلوقتى لسه مابقتش من العاطلين بعد شهر 10 ان شاء الله هاقولك
يلا ربنا معاك ومعانا
سلام

Anonymous said...

القصيدة اكثر من رائعة
بعد ان قراتها ..اختفت اى بادرة اقتناع ب ان اللى فى ايدك مش عندى
القصيدة جميلة جدا
وانت فى حل من سماع تعليقى ..لانك اكيد عارف انها جميلة
يااااه ..ده انا لسه قدامى كتير قوى على ما اتعلم ..شكرا لتعليقاتك فى مدونتى و كلماتك المشجعة والمحفزة
وفقك الله فى امتحاناتك وادام علينا قصائدك
وعجبتنى جدا المناقشة بينك وبين !!!! اللى بيحلل فيها القصيدة
..دمت بخير

محمود ابوالعزم said...

السلام عليكم ورحمة الله

نور الدين قال كلمه حلوة اوي
احيانا يعجز اللسان عن وصف الجمال
من اول ماقلتهالي وانا قلتلك اجمل
وابشرك انها ان شاء الله هتنول اعجاب اي حد يقراها
بجد بجد ابدعت يا حوده

ربنا يوفقك دايما يا عازف الكلمات

۩۝۩ Dr. Flavio ۩۝۩ said...

simbawy

أحمد باشا .. شاعري الذي طالما أحب القراءة له

على فكره أنا مش جريت شكل السجان وبس .. أنا جريت شكل أمه بحالها ههههههه
موضوع فإذ ده عامل لكم قلق ليه؟؟
بما إني مش كاتبها في الشكل العمودي يبقى الميزان في دماغكو ومش تتقيدو بوقفه معينه طالما الوزن مظبوط .. ده رأيي

نورتني يا جميل ومستني قصيدتك على أحر من الجمر بس ادعي لي أخلص امتحانات

*******************************

semsema

ازيك يا سمسمه .. طبعا أنا ليا رد طويل على كلامك اللي في الشات بوكس .. زعلتيني جدا بقولك (آسفه) وأنا والله كنت بهزر لما كتبت في الشات عندك ولم أقصد أن كلامك زعلني .. بس فيه نقطه غايبه عنك
مش أي حد هيفهم النقد أو هيتقبله لأنه بيبقى فيه نقط تخفى عن الشخص الموجه له النقد .. فعشان ميوصلش الكلام لنقطة سد .. بتجنب الكلام في الوزن إلا للي باشوف إنه عنده استعداد وموهبه وبيقرا بطبيعته
وبعدين زي ما انتي عارفه الزجل غير الفصحى خالص .. مش معقول حد كاتب فصحي ومكسوره ومش هكلمه في الوزن .. لأ لازم أنبهه لأن الفصحى عموما غريبه على أذن المتلقى العادي فمش هيبقى الكلام بعيد عنه من حيث المفهوم والموسيقى كمان
أرجو إن يكون المعنى وصل لحضرتك .. وقريبا جدا هتتضح لك وجهة نظري بس إنتي ادعي اننا نخلص

بالنسبه لـ (وتري الهوان مصور ببناني ) معناها ببساطه

سترى الذل والهوان على يدي

شكرا لمرورك العاشر وعلى فكره .. في اتجاه لإقامة مخيم صيفي جميل هنا بعد الامتحانات .. ع العيد يعني .. لو تحبي أحجز لك خيمه
ههههههههههههههههههههه

نورتي يا سمسمه

۩۝۩ Dr. Flavio ۩۝۩ said...

! ! ! ! شاعر الحنين

يا حبيب ألبي
وبلحظة .. قد غبت عن وعيي .. فإذ بي أرتئي .. أرضا .. كما البستان

انا جزأت لك البيت زي ما أنا أقرأه ووالله العظيم ما شايف فيه أي حاجه ولو الدنيا كويسه كنت سجلت القصيده ورفعتها
لكن المهم .. ادعي لي انت بس في الامتحان الجاي

يلاااااااااااا

********************************

مدحت محمد

شرفتني بزيارتك يا مدحت والأجمل من القصيده موهبتك في الزجل .. تحياتي

********************************

alguien soy yo

شكلك كده بالاصرار ده مش ناويه تبقى من العاطلين
ربنا يوفقك يا منى .. ويحقق لك كل أمنياتك

********************************

nesma algendy

عارفه يا نسمه لما قريت جملتك .." بعد ان قراتها ..اختفت اى بادرة اقتناع ب ان اللى فى ايدك مش عندى " ولغاية دلوقتي مش فاهمها

عموما أنا سعدت إن القصيده عجبتك ويارب أشوفك كاتبه احسن منها

تحياتي وأطيب أمنياتي

********************************

محمود سليمان أبو العزم

أيوه يا خويا .. اتفقوا عليا لغاية ما اتغر ومعرفش اكلمكم بعد كده.. بس ده مش هيحصل

بجد كلامك أسعدني يا حوده وبالتوفيق لك بكره وليا انا كمان

شكرا لمرورك الطيب

semsema said...
This comment has been removed by the author.
semsema said...

أخجلتنا بذوقك وحسن كلامك دكتر محمود
سوري بئه الامتحانات بتطمس العقول شوية فمعلش لسوء الفهم الغير مقصود بالمرة
وبالنسبة لموضوع المخيم انا بحجز واول المشتركين اهو وهجيب خيمتي معايه وانا جايه عاوزين نشوف كرم المحلاوية بئه
هههههههههه
شد حيلك ودعوااااااااتك

kmt said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مش هاطول عليك بس هارجع تاني لاني عيزة اقراها تاني وانا فايقة شوية
بس

هو

مش انت بتمتحن برده

ولا انت كنت فين
:)

تحياتي
الي اللقاء

صناع المحلة الكبرى .. دواهم في غيدك said...

إذ بي أرتئي

الجمله دي أنت قاريها بسلاسه
بزمتك

بص بقا أنا مكنتش عايز أكتبلك الكلمتين دول
بس أنت اللي أضطرتني بقا
"على فكره هي بتحبك وعارفه أسمك " ههههههههههههههههههههههههه

بطل دخول نت بقا وروح زاكر
يلااا ..سلااااااااااااااااااام

Anonymous said...

السلام عليكم
كيف الحال يا دكتور محمود مع الامتحان
بالنسبة لللى حضرتك مش فاهمه
انت قلت اللى فى ايدك ومش فى ايدى انك بتكتبى بلغة سهلة توصل للكل
الكلام طبعا موجه ليا
لكن انا شايفة ان اسلوب حضرتك سهل جدا ومفهوم وممتع
السهولة مش فى العامية بس..فى قصائد فصيحة بتكون يمكن اسهل واوضح من العامى
واكتر حاجة عجبتنى فى القصيدة..هى انها فيها حوار لشخصيتين وانا بحب جدا النوع ده بحس باستمتاع اثناء القراءة
اتمنى انى اكون وضحت ما لم يكن مفهوما
تمنياتى لك بالتوفيق فى الامتحانت
وشكرا جزيلا على اللينك
انا لسه حدخل عليه بس اكيد انا سعيدة جدا بيه
حقول لحضرتك على مدى استفادتى منه
وفى انتظار مزيد من الافادة
لك اطيب تمنياتى

باجوجو said...

بصراحة جامدة جدا يا محمود
أنا يمكن أول زيارة ليه
بس عرفت إنك موهوب
كلماتك بترزع ف القلب
أنا يمكن مليش ف الوزن وكتابة الشعر
بس قريت كتير
قرير قرير يعنى
وكأننى للسوط سوط ثانى
أنا لو مسكت وزير التربية والتعليم
هنزلها فى المقرر
مكان قصيدة البارودى اللى بيكلم فيها الخديوى
أنا سعيد بزيارة مدونتك

Anonymous said...

elousha
السلام عليكم
ديه اول مرة اكتب فيها لحضرتك كومنت بس دايما كنت بزور المدونه وبجد انا معجبه جدا باشعار حضرتك لانها فعلا معبرة وبجد القصيده جميله جدا وكلمه جميله قليله عليها
ربنا يكرمك ان شاء الله ويكرمكم في الامتحانات

Anonymous said...

elousha
السلام عليكم
ديه اول مرة اكتب فيها لحضرتك كومنت بس دايما كنت بزور المدونه وبجد انا معجبه جدا باشعار حضرتك لانها فعلا معبرة وبجد القصيده جميله جدا وكلمه جميله قليله عليها
ربنا يكرمك ان شاء الله ويكرمكم في الامتحانات

Anonymous said...

elousha
السلام عليكم
ديه اول مرة اكتب فيها لحضرتك كومنت بس دايما كنت بزور المدونه وبجد انا معجبه جدا باشعار حضرتك لانها فعلا معبرة وبجد القصيده جميله جدا وكلمه جميله قليله عليها
ربنا يكرمك ان شاء الله ويكرمكم في الامتحانات

Anonymous said...

انا اول مره اشوف المدونه

بجد رائعه

ربنا معاك

سلامات

kmt said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
القصيدة عن جد رااائعة
بس
نقف عندالمقطع ده
ونظل نبكي خاضعين وكفنا يأتيه يوما رأسُنا ليعاني
حاولت افهم بس بجد مش راضية تجي

نجي بقي للحته دي
انا .. ملك
في الاول حسيت انها مش مناسبه بس لما قريتها تاني حسيت لاء هما فعلا كده مفكرين انه الملايكة اللي بطهر الارض والكلمة كمان بتوحي بمدي سذاجة هذا السجان
تحياتي علي الحته دي

اما الجزء ده ليبيد من يشتكي سلطاني
كلمة سلطاني اعتقد ملهاش مكان ليييه اقولك اصل السجان اللي الحوار معاه مهما راح او جه موظف مالوش سلطة دا هو زي ما هما بيقولوا عبد المامور
يبقي ازاي له سلطان انما السلطان لسيده .
يكفيك ضربا بي ...... وكأنني للسوت
الجملة دي عايزة تترتب في طريقة عرضها

القصيدة فيها مشاعر حلوة فيها تصورات اكثر من ممتازة

تحياتي
الي اللقاء

جنّي said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كل عام وأنتم بخير
كل عام وأنتم صائمون
كل عام وأنتم مصلون
كل عام وأنتم قائمون
كل عام وأنتم قانتون
كل عام وأنتم متصدقون
كل عام وأنتم مغفور لكم
كل عام وأنتم معتمرون
كل عام وأنتم قائمون ليلة القدر
كل عام وأمتكم الإسلامية منتصرة

اللهم بلغنا رمضان وأهلّه علينا بالسلامة والإسلام واليمن والبركات والنصر والتمكين

أخوكم
سعيد

Anonymous said...

قصيده رائعه

حفظك الله

ما شاء الله

رمضان كريم

كل عام و انتم بخير

canary said...

قصيدة ثائرة
مليئه بروح التحدى
ذات عناد وتصميم
تذكرنى نوعا بما كان يكتبه أمل دنقل ونجيب سرور
احييك على قوة التعبير وألابداع
كل سنه وانت طيب

zi.One said...

جااااااااااااامد و ربنا يا حودة

و بالتوفيق يا جميل في امتحاناتك

و ربنا يعديكم منها على خير

Unknown said...

أسأل الله الذي لن تطيب الدنيا إلا بذكره
ولن تطيب الآخرة إلا بعفوه
ولن تطيب الجنة إلا برؤيته
أن يديم ثباتك ويقوي إيمانك وصحتك
ويرفع قدرك ويشرح صدرك
ويسهل خطاك لدروب الجنة
وأن يجعلك من عتقائه من النار
ومبروك عليك شهر رمضان

ABUL_HASAN said...

بسم الله الرحمن الرحيم
ايه ياعم ده انت طلعت شاعر مخضرم وقصائدك في الجون امال بس ايه التواضع ده كله.....ياباشا نا لا املك الا الانحناء امام كل هذه الروعة.....ما شاء الله بجد ممتاز...ربنا يوفقك والى الامام

Anonymous said...

انت فعلا راااااااااااااااااااااااائع
احسنت تقبل تحياتى وكل عام وانتم بخير
حلم كبير

كلام على بلاطة said...

كل عام وانت بخير

عــلاء ســالـــم said...

السلام عليكم

قصيدةرائعة بحق
بل أكثر من رائعة
مليئة بالمعاني القوية والتعبيرات المبتكرة
إستمتعت جداً بقراءتها
سلمت يداك

Dr_medo said...

بجد راااائع يا حووووده من أعلى الحاجات اللى كتبتها
حقيقى أهنيك

Anonymous said...

انت فيييييين يا دكتور.؟؟؟؟؟؟؟؟

Ghada_Ibrahim said...

أنت مبدع ..

ولست أنا من يشهد لكـ بذلكـ ..

أستاذي الفاضل .. أتمنى منكـ زيارة مدونتي لإنتقادي فيهمني رأي من مثلكـ لآرتقي ..

أنت مبدع بحق .. فاجعلني في المتلهفين لإبداعكـ ..

:)

Anonymous said...

كما عهدتك مبدعا يا محمود

هذه القصيدة ذات وقع حسامي صارم

وهي أيضا صادقة المعنى

تحية معطرة بعبير الوفاء

شركة كشف تسربات المياه وعوازل الاسطح said...

Mr. Director of the Forum and Gentlemen, Dear Thank you all invite you to visit our website on the following link

شركة سواعد
كشف تسرب المياه بالدمام
كشف تسربات المياه بالدمام
كشف تسربات بالدمام والاحساء
كشف تسربات بابقيق
كشف تسربات بسيهات وعنك
تسربات المياة راس تنورة
كشف تسرب المياة بالقطيف
كشف تسرب المياة بالجبيل
شركة كشف تسربات بالخبر
شركة سواعد لكشف تسرب المياه بالدمام
شركة رش مبيد بالدمام
رش مبيدات بالدمام
مكافحة حشرات بالدمام

شركة كشف تسربات المياه بالدمام

لغتي .. هويتي

لغتي .. هويتي

شاركونا

شاركونا

أهلا بكم


نظرا لأني متيم بالشعر قراءة وكتابة ... لذلك أحببت أن أضع هنا كتاباتي وأيضا روائع القصائد التي قرأتها أو سمعتها

About Me

My photo
مدخلتش بلوجر لا عشان الشهرة ولا عشان السياسة .. ((انا داخل أكتب براحتى .. داخل أكتب اللي فعلا احب أقراه)) عشان لما أكبر كده وأبقى عجوز وأفتح النت وأجيب المدونه من أولها ... أقول ياااااااااه ... كانت أيام

دَوِّن

ما رأيكم في شكل مدونتي الجديد

Followers

Powered By Blogger