Tuesday, June 5, 2007

رسالة إلي امرأه

لم تخجلين؟


لم تخجلين في أن تقولي

إنـِّي أحب ُّ

والقلب يغشاه الهوى؟

أالحبُّ عيب ٌ ؟.... أم أنـَّك ِ

تخشين بعضاً من جوي ؟

بالله قولي ..هل تخجلين...

بالله قولي ..أتمانعين ...

والقلب مضمار الأنين...

يغشاه حبٌّ من سنين؟؟

ما كان هذا

أبداً ... كلام العاقلين

فالحب نورٌ بالجبين

يهدي الحياة فتستكين

ويشمل القلب َ الحنين

فيطيب عيش ٌ بلا أنين

ماذا تقولي في كل هذا

هيا إليَّ وجاوبيني

أبعدَ قولي .. ستخجلين ؟؟

أم للحبيب ستنطقين؟؟

بالحب ِّ بوحي

فالبوح .. حلم العاشقين


7 comments:

Unknown said...

جميله يا محمود هي وكل قصايدك بس انا تعليقي ان البنت لازم تكون خجوله قي نظري دي اهم صفه في البنت بس انت مستغرب اوي علي الخجل دا وانا شيفه ان دا المفروض

۩۝۩ Dr. Flavio ۩۝۩ said...

عزيزتي

شكرا لردك الجميل
ولكن
انا لم
أقصد ابدا الحياء الانثوي
بل قصدت ان الانثي ترفض غالبا ان تقول احبك هي دوما تنتظرها بالرغم من أنها من الممكن أن تكون في قمة الحب ولكن تخشي نظرة المجتمع اذا هي اعلنت حبها
الموضوع غريب شوية ولكني أحببت عرضه
أرجو ان تكون فكرتي اتضحت لك
ومعذرة لتأخري في الرد
أرجو منك معرفة رأيك
شكرا لك كثيرا

Unknown said...

دا طبيعي لان احنا في مجتمع شرقي مسلم ودي تربيتنا ودا الاسلوب اللي احنا اتربنا علي انه هو الصح وغير كدا يبقي عيب يا رب تفهم وجهت نظري

۩۝۩ Dr. Flavio ۩۝۩ said...

السلام عليكم
حضرتك كاتبه يارب تفهم وجهة نظري
الدعاء ده يعني ان انا فهمي بطئ ولا ايه؟؟؟
ههههههههههههه
انا بهزر طبعا
انا فاهم وجهة نظرك كويس جدا
ومتوقع ان هناك الكثير سيعارضوني ومنهم شباب مش بنات بس
بس يمكن انا حاولت افكر بطريقه مختلفه
فلاقيت عقبات
قلت الاحسن انها مش تبقي موجوده
فكان ما قرأتي

شوفي يا منه
من كلامك واضح انك مش راضيه عن الفكره
عموما الخلاف في الرأي لا يفسد للود قضيه
اتمني تشوفي الموضوع من وجهتي انا
مش من وجهة المجتمع

شكرا علي ردك

Unknown said...

شوف يا محمود انا اكيد مش قصدي ان فهمك بطيء بس انا كنت عايزه اوصلك اني مش بهاجم
طيب انا عايزه اعرف ان لو في بنت فعلا ذي ما انت بتقول انت هيكون رايك فيها ايه بصراحه؟
وانا اكيدالقصيده عجباني من شاعر طبعا يحلم بالمثاليات

۩۝۩ Dr. Flavio ۩۝۩ said...

أحلم بالمثاليات ... يااااااااه

هي فين في زماننا


انا كنت بهزر لازم تركزي في كل كلامي كده

بصي بقه
رأيي فيها هيكون زي رأيك في ولد جه يقول لبنت نفس الكلام
ولا هو الولد حلال له وحرام علي البنت
علي فكره اكتر من بنت طرحت نفس سؤالك وانا شايف ان مفيش فرق بين راي الولد في البنت وراي البنت في الولد بس حقيقة الكلام ده هيبقي واضح لو المجتمع احسن فكريا شويه مثالي يعني

ولكن حتي هذا الحين
سأظل أقول
لم تخجلين؟؟؟

l0ma said...

حلوة اوى اوى اوى يا محمود وعايزة اقول لمنة ايوة الخجل دة طبع فى البنات بس المفروض ان لية علاقة بالرقة والحياء والذى منة مش المجتمع وكدة وانا شايفة ان الحب مش عيب ولنى لو بحب حد وقولتلة انى بحبة فدة ميقللش قيمتى ابدا

لغتي .. هويتي

لغتي .. هويتي

شاركونا

شاركونا

أهلا بكم


نظرا لأني متيم بالشعر قراءة وكتابة ... لذلك أحببت أن أضع هنا كتاباتي وأيضا روائع القصائد التي قرأتها أو سمعتها

About Me

My photo
مدخلتش بلوجر لا عشان الشهرة ولا عشان السياسة .. ((انا داخل أكتب براحتى .. داخل أكتب اللي فعلا احب أقراه)) عشان لما أكبر كده وأبقى عجوز وأفتح النت وأجيب المدونه من أولها ... أقول ياااااااااه ... كانت أيام

دَوِّن

ما رأيكم في شكل مدونتي الجديد

Followers

Powered By Blogger