Tuesday, May 8, 2007

الفتاة الفاضلة


بسم الله الرحمن الرحيم
أحب أن أضع أول ما أضع هنا في هذه المدونه قصيدة أحبها كثيرا ولها ذكرى سأحملها في قلبي ما حييت






الفتاة الفاضلة

جلست أمامي وعينها لي واصلة .. والنظرة من حلا عينيها قـاتلة


فكدت أصاب من رؤيتي لجمالها .. بقـبضة بأعماق قـلبي عـاجـلة


أبصرت وجها" رائعا" متكاملا" ... كقـصيدة لفـن البلاغة شامـلـة


فالشمـس قد هلـّت عليّ بنورهـا .... برّاقـة دامت ومـا هي زائـلـة


فالـقـمـر يأتي يسـتنير بضييـهـا ... وان كان بينهـما سحـب حائلة


انتفـض قـلبي فـشـغـلته بكتابتي ... فإذا بها ظلـّت لقـلبي شـاغـلـة


فكتبت خير قـصيدة في وصفها ... كانت لحبّي واشـتياقي قـائـلـة


هي وردة مـزدانـة بـربـيـعـهـا .... هي قـطفة مـن جنة لي مـائـلـة


هي نسـمـة مـرّت عليّ رقـيـقـة ... هي همسة بالحب سمحت مقبلة


وفرحت حين رأيت بسمة عينها .. فبها أمست دنياى حلوة عـادلـة


وعلمت كون الأدب يغمر وجهها .. لـمّا تهادت في مشـيتها راحـلـة


فاختلج صدري فالحياة تبسـمـت ... بعشـق قـلبي للفـتاة الفـاضـلـة

شعر : محمود فرج أحمد


17 comments:

GEHAD said...

أحببت ان أهنئك د.محمود على المدونة التي نتمنى أن نراها عامرة بكل أشعارك وقصائدك الرائعة
وودت أن أهنئك على اسمها الجذاب
"قصائد مبعثرة" بدمع العين أكتبها
إلى الأمام

WiLdBiRd said...

جميلة جدا الكلمات اللى عبرت بها

والالفاظ اللى استخدمتها

ولكن يبقى للقصيدة احساسك بها

فوق كل الكلمات

تقبل تحياتى

quiet_storm said...

السلام عليكم محمود


اولا الف مبروك على البلوج وهو فكرته رائعه وان شاء الله يبقى رائع وزى ماقولت يبقى ديوان
شد حيلك انت بس وانت بتشد متنساش الامتحانات

ثانيا ننتظر الجديد منك ان شاء الله
واللى هيبقى عرض حصرى على البلوج

الاسم رائع طبعا زى ماجهاد قالت
وهذا ليس غريبا على شاعر مثلك

بس برده ليه بدمع العين

هو قلمك خلصت سنونه ولا ايه يامحمود

عموما اسم جميل كله شاعريه وشجن يامحمود فعلا...ربنا يوفقك

ثالثا ..الابتهال الرائع انا بحبه جدا شكرا انك نزلته

رابعا بقى ...القصيده الجميله اللى انت بدات بيها

الفتاه الفاضله ..اسم جميل
وكلمات رائعه عبرت عن موقف اصدق تعبير
امنياتى بالتوفيق الدائم والسعاده

وننتظر .....

۩۝۩ Dr. Flavio ۩۝۩ said...

شكرا د جهاد علي تهنئتك
وأسعدني أن أعجبكم اسمها

تسلمي

۩۝۩ Dr. Flavio ۩۝۩ said...

شكرا WildBird

أسعدني تعليقك بالبلوج في أولي أيامها

شكرا لك

۩۝۩ Dr. Flavio ۩۝۩ said...

عزيزتي حنان
شكرا لكلماتك الجميله الرقيقه
إن شاء الله ستجدي هنا قصائد لن تقرئيها في مكان أخر
أكتب بدمع العين يا حنان مش عشان القلم سنونه خلصت .. لأ ... يمكن عشان لما بكتب بتكون الدموع قريبه مني أوي

علي العموم يا حنان كويس جدا انك لاقيتي هنا ابتهالات النقشبندي اللي بتحبيها
وشكرا جدا علي اطرائك الخاص باسم المدونه

إلي لقاء في قصيدة أخري

يمامة البلوجر said...

ماهو لازم اعرف دخلت الصوت والخلفية عين هذه منين
لغة الهوتميل دى غريبة
لكنى ما احببت كلمة مبعثرة
كان ممكن تسميها
"نوتة القصائد"
"دولاب القصائد"
"قطوف شعرية"
الخ الخ الخ
لكن محلاها الخلفية
والوان الكتابة
والتنظيم
مبااااااااااااااااااارك
مبااااااااااااااااااارك
أخيتك

GEHAD said...

صراحة د.محمود هذي القصيدة من أجمل ما قرأت في الوصف ففيها تشبيهات حلوة ساحرة معبرة جدا
فحضرتك ذكرت أوصاف كثيرة مناسبة و شاملة وخير قصيدة وصف كما قلت فعلا
ووفقت في اسمها كذلك
وأعجبني "هي همسة بالحب "و"رأيت بسمة عينها "و"الأدب يغمر وجهها "و..أطلت عليك
نتمنى أن نرى المزيد الرائع منك ودمت شاعرا متميزا

۩۝۩ Dr. Flavio ۩۝۩ said...

أنت لم تطيلي جهاد
بجد أسعدتيني
انا كنت باوصف الموقف واللي يركز فيه يلاقي انه مشهد متحرك
أنا وهي ونفسي وعيني وقصيدتي
يعني أنا كنت اعبر عن موقف كامل .. ده اللي حصل .. هعمل ايه بقه؟
شكرا يا جهاد كتير

l0ma said...

مبدايا يا بخت الفتاة الفاضلة بيك ثانيا انا كان لازم ارد عليك فى مدونتك عشان انا مضمنش انت هتيجى تزور مدونتى تانى امتى
انا بجد سعيدة جدا جدا ان كتاباتى عجبت حد ومش اى حد كمان انا من اشد اشد المعجبين بقصائدك البعثرة
ففكرة انك انت تعجب بكتاباتى اكتر حاجة ممكن تسعيدنى خصوصا انى مش مقتنعة انى بعرف اكتب اصلا انا طول عمرى احب الشعر ووانا صغيرة كنت بقول انى نفسى اطلع قارية كتب بس عمرى ما مسكت ورقة وقلم وكتبت بجد
بجد شكرا على كلامك وعلى نقدك وعلى كل حاجة

Anonymous said...

السلام عليكم : بعد التحية ازيك محمود
اية الروائع الجميلة دى بجد انا انبهرت لما دخلت وقرأت الجديد ماشاء الله عليك فعلا فنان رائع الحس ومرهف المشاعر الى الامام دائما واتمنى ان تصبح شاعرا كبيرا بس المود في القصيدة دى رائع مش لاقية كلام اوصفة

Anonymous said...

ممكن تركز فى المذاكرة شوية وتسيبك من شيطان الشعر دة اللى هيجيبك ورا وبعدين انا لا طايقك ولا طايق نفسى عشان الماتش المنيل بتاع الاهلى واطلع من نفوخى بقى

Anonymous said...

ممكن تركز فى المذاكرة شوية وتسيبك من شيطان الشعر دة اللى هيجيبك ورا وبعدين انا لا طايقك ولا طايق نفسى عشان الماتش المنيل بتاع الاهلى واطلع من نفوخى بقى

Anonymous said...

وحياة امك الغالية مانت نافع
التوقيع واخدة يهمك امرها وخسارة فيك الوز اللى اكلتهولك وربنا ما فى غير فول بعد كدة ياجزمة

۩۝۩ Dr. Flavio ۩۝۩ said...

l0ma

شكرا علي تعليقك ومعلش لو مرديتش أصلي بقالي كتير مشفتش الردود علي القصيده دي

SWEET HEART

شكرا كتييير يا هدي علي ردك الجميل وكلامك الحلو .. مش عارف اقول ايه

مش هتجيبي لي حاجه أقراها لك بقه؟؟

۩۝۩ Dr. Flavio ۩۝۩ said...

Anonymous
أهو ماتش وعدي

يعني انا اللي طايق نفسي من يومها

انسي

وكنت عاوزك تنورنا باسمك يا باشا

Anonymous

ايه يا نونا
كاتبه لي مجهول وداخله داخله جامده
براحه علينا

ومكنتش حته وزه دي اللي هتذليني عشانها ... أعمل ايه أكلت عشان مزعلكيش

مينفعش خالص الكلام والشتيمه دي

هقول لماما علي الكلام اللي كتبتيه وهي هتعرف شغلها معاكي


أتمني تقري الشعر بتاعي وتبطلي احباط فيا شويه بقه

نورتي يا نونا والله

amal said...

لقد كنت أبحث عن قصيدة لنزار قباني،عندما حالفني الحظ لتقع عيني على هذا الموقع الذي أقل ما يمكنني وصفه به هو الرائع بل تامذهل ليس لكمه بل لكيفه و محتواه انه قيمة فنية مضافة في زمن قلت معه قيمة الأشياء
أتمنى أن تتسع خواطركم لكلمات أخطها بمداد تجربة حب عشتها فألهمتني ليس شعرا و انما خاطرة أتمنى أن تشاركوني محتواها .......
أقول في خاطرتي:
في لحظة اختفاء القرص الأحمر الداني وراء الأفق واطلالة الليل المدلهم من خلف السحب،حيث يمتزج الأمل باليأس والسواد بالبياض ليقيما عرسا تتألق فيه النجوم في كبد السماء...في تلك اللحظة بالذات كنت أراك هناك في تلك النقطة النائية عن الدنيا تضحكين،تتلألئين في ثوبك الأبيض الزاهي تشربين قهوتك السوداء ، هناك تحت ظل الشجرة التي شهدت على حبنا...من هنا كنت أراك .........يتبع

لغتي .. هويتي

لغتي .. هويتي

شاركونا

شاركونا

أهلا بكم


نظرا لأني متيم بالشعر قراءة وكتابة ... لذلك أحببت أن أضع هنا كتاباتي وأيضا روائع القصائد التي قرأتها أو سمعتها

About Me

My photo
مدخلتش بلوجر لا عشان الشهرة ولا عشان السياسة .. ((انا داخل أكتب براحتى .. داخل أكتب اللي فعلا احب أقراه)) عشان لما أكبر كده وأبقى عجوز وأفتح النت وأجيب المدونه من أولها ... أقول ياااااااااه ... كانت أيام

دَوِّن

ما رأيكم في شكل مدونتي الجديد

Followers

Powered By Blogger