Friday, May 11, 2007

جنت نفسي

بسم الله الرحمن الرحيم

مع دخول الإمتحانات حيز التنفيذ أحب أن أضع قبل أن أترك تصفح النت لفتره هذه القصيده والتي أفخر بأني كتبتها
كتبتها علي بحر الهزج ... مفاعيلن مفاعيلن ...... أتمني أن تعجبكم

جنت نفسي

علي نفسي جنت نفسي .. فأني لي بما ينسي


أحبت من لها ينسى ...ويلقي المر في كأسي


أظل هواه في قلبي .....ظلالا ما لها طمس ِ


فصار القلب من حبه... كمن قد مس بالمس ِ


وجاء القرب يسعدني .. فاسمع أجمل الهمس


فكيف بمن يحادثه...... يميت القلب ويقسّي


أكان العشق منتفيا..... أم الغدر الذي يمسي


فمات الحب في قلبه ... وقد أمسي بلا رمسِّ


وراح هواه في غيري.. فضاع الحب في نفسي


فقلت لها دعي الهوى .... ولتظهري له بأسي


فلن أحزن علي قلب .... خلا حتي من الحسِّ


سأكمل دنيتي وحدي ... ولن يشغل هواً رأسي

كتبها : محمود فرج أحمد

10 comments:

يمامة البلوجر said...

هى تلك الحجرية يا شباب
لا بأس محمود فلا تغضب لعودتى هذا اللقب لجنت نفسى
هى بحق جميلة
ولكن التسامح أصفى
فالحب رقة وايداع السمو حتى ولو انقضى امد الحبيب

GEHAD said...

بجد د.محمود قصيدة روعة روعة عندك حق تفخر بها جدا وأيضا البحر هذا راااااااااائع جداجدا أحببت هذا البحر كثيرا وكذلك القصيدة واسمها"جنت نفسي"جميل وبدايتها ونهايتها معبرة وملائمة جدا و قوية المشاعر والاحساس فيها
بلاش الحجرية دي يا رنا يعني بكرة ان شاء الله لما يقولوا هينسوا أنها جنت نفسي ويقولوا الشهيرة بالحجرية
بس بجد تسلم د.محمود وإلى الأمام
وربنا يوفقك وإيانا في الامتحانات
اعذرني للإطالة

quiet_storm said...

اولا انت اخيرا هتمتحن ...فرحانه فيك والله
ولا اقولك بلاش اصل احنا عندنا امتحانات ربنا يكرمك يارب ويكرمنا جميعا ..

القصيده الرائعه دى انت عارف انى معجبه بيها جدا
بكلماتها وكذلك فكرتها
انا عن نفسى اعترض مع رنا الحب نحافظ عليه للناس اللى تستحقه
او ان الحب ده انتهى نتيجه للظروف الصعبه اللى واجهته

ولكن اذا كان الطرف الثانى خائن
فلايستحق ولا حتى لحظه ندم وتفكير فيه
رنا معترضه على ولتظهرى له بأسى
بالعكس انا معجبه بيها جدا جدا
لازم نظهر له القوه والصلابه وعدم الاهتمام وان كان فعلا العكس هو اللى حاصل
والتسامح جميل جدا نتسامح مع نفسنا عشان غيرنا
يعنى لا نخرج من تجربه فاشله حاقدين على كل البشر او بمعنى اخر نقول كله شكل بعضه
لا نحاول نتصالح مع نفسناحتى لا نظلم من حولنا
عارفه ان فى كتير هيختلفوا معايا بس ده كلامى اللى مقتنعه بيه

وفى مقوله بتقول
لا تنتظر عوده شخص باعك ...ولكن انتظر ضوء جديد يتسلل الى قلبك

وفى واحده كمان بتقول ....اللى اهون عليه هو عليا اهون

المهم ...القصيده اكثر من رائعه
وامنياتى بالتوفيق فى الامتحانات وكذلك الشعر
وتسلم ياشاعر

Casper said...

أكثر من رائعة يا محمود
وأصدقك القول هى من أجمل ما قرأت من شعر الزملاء

وفقك الله والى الأمام دائما

وننتظر المزيييييييييييد

ده انت شكلك عندك كتير أوى يا شيخ!!

۩۝۩ Dr. Flavio ۩۝۩ said...

Day_Dormancy

كما تشائين يا رنا أن تسميها فلتسميها
أنا عارف انك مش قابله القكره بس أهه فيه ناس بتفكر كده ...هتعملي ايه بقه

انتظري قريبا ما سيعجبك ان شاء الله

۩۝۩ Dr. Flavio ۩۝۩ said...

GEHAD
شكرا كثيرا يا جهاد علي ثنائك علي القصيده
وجميل ان المخالفين لرنا بيكتروا
يارب الكل يخالف رنا
ههههههههه


ده عند فيها بس

شكرا يا جهاد

۩۝۩ Dr. Flavio ۩۝۩ said...

quiet_storm
معلش يا حنان تأخر ردي كثيرا

لكن تحليلك الرائع يجعلني أقول أن حنان دي شخصيه رائعه
بجد بقه انتي وضحتي فكرتي أكتر بكلامك البسيط .اللى اهون عليه هو عليا اهون

حلوه الكلمه دي يا حنان

يارب منقابلش أي حد من النوع ده في حياتنا وتكون كل علاقاتنا أساسها الحب والاحترام والتقدير

تسلمي يا حنان

۩۝۩ Dr. Flavio ۩۝۩ said...

كاسبر ... كتب في البلوج بتاعتي

يا مرحبا يا مرحبا

والله سعدت جدا بتعليقك يا أحمد
شهادة تقدير أعتز بيها

بس شكلي عندي كتير أوي من ايه؟؟

Casper said...

عندك كثير من الابداعات يا حودة

أنا قريت من كتاباتك القليل لكن عجبنى منهم نسبة 100%

بجد ما شاء الله عليك

فعايزين نشوف منك كمان شوية

كتييييييييييييير

يمامة البلوجر said...

المعاندون كثر هنا
عامة الفكرة جميلة ما قلت شىء
لكن الموقف لا اعتبر له
يلا ربنا يهدى الجميع

لغتي .. هويتي

لغتي .. هويتي

شاركونا

شاركونا

أهلا بكم


نظرا لأني متيم بالشعر قراءة وكتابة ... لذلك أحببت أن أضع هنا كتاباتي وأيضا روائع القصائد التي قرأتها أو سمعتها

About Me

My photo
مدخلتش بلوجر لا عشان الشهرة ولا عشان السياسة .. ((انا داخل أكتب براحتى .. داخل أكتب اللي فعلا احب أقراه)) عشان لما أكبر كده وأبقى عجوز وأفتح النت وأجيب المدونه من أولها ... أقول ياااااااااه ... كانت أيام

دَوِّن

ما رأيكم في شكل مدونتي الجديد

Followers

Powered By Blogger